به گزارش مشرق، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نسبت به جذب دانش آموزان عادی در مدارس تیزهوشان هشدار داد.
اسفندیار چهاربند، در پاسخ به این سوال که بنا بر اظهارات دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش شیب مدارس سمپاد باید کاهش یابد، آیا با این موضوع موافقید، اظهار داشت: در مورد توسعه مدارس سمپاد، فصل الخطاب سند تحول بنیادین است.
وی در پاسخ به این سوال که تفکیک مدارس به نفع نظام آموزشی کشور است، افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به صراحت، داشتن مدارسی برای گروهی از دانش آموزان که از استعداد ویژهای برخوردار هستند، تجویز شده است؛ بنابراین اصل موضوع تایید میشود و در حال حاضر اختلاف نظر بر سر کمیت و تعداد دانش آموز و مدرسه است.
چهاربند ادامه داد: این هم طبق منحنی نرمال توزیع دانش آموزان، معمولا حداکثر 2/3 دهم درصد از یک جامعه دانش آموزی در یک دوره تحصیلی مشمول تعریف دانش آموز باهوش میشود و باید آی کیوی آنها از ۱۳۰ به بالا باشد و باید این جامعه دانش آموزی تحت پوشش قرار گیرند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: بنابراین در شهرستانهایی که تا ۱۵ درصد یعنی ۶ برابر این نرم، مدرسه را توسعه دادهاند، مشخص است که تعداد زیادی دانش آموز که مشمول این تعریف نمیشوند به این مدارس آمدند و این روند باید اصلاح شود.
43 مدرسه سمپاد در تهران
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: هم اکنون ۴۳ مدرسه سمپاد داریم که البته به دلیل توزیع نامتوازن مدارس در تلاش هستیم، توزیع مدارس و دانش آموزان را نرمال کنیم.
وی اضافه کرد: در حال حاضر شهرستانی داریم که ۱۵ درصد دانش آموزان یک دوره تحصیلی را به عنوان تیزهوش در مدارس تیزهوشان جذب کرده، در حالی که بالاترین نرم 2/3 دهم درصد است؛ بنابراین مشخص است که حدود ۱۲ و نیم درصد اضافه جذب کرده، و خیلی از این بچهها مشمول تعریف دانش آموز تیزهوش نیستند.
در تهران طبیعیترین حالت را در جذب تیزهوشان داریم
چهاربند اظهار داشت: به طور مثال اگر پایه ششم ابتدایی در تهران ۱۰۰ هزار دانش آموز داشته باشد، 2/3 دهم درصد این ۱۰۰ هزار نفر باید به پایه هفتم تیزهوشان بیایند و اگر ۴ درصد شد معلوم است که یک و نیم درصد انحراف دارد و آن افراد شامل دانش آموزان تیزهوش نیستند؛ مگر اینکه واقعا یک جهش ژنتیکی در کشور اتفاق افتاده باشد که افرادی که مشمول تعریف دانش آموز مستعد میشوند به دلایل مداخلات ژنتیکی یا تغذیهای مثلا اضافه شدند که چنین اتفاقی نیفتاده است.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در تهران طبیعیترین حالت را در جذب تیزهوشان داریم، ادامه داد: مدارس استعداد درحشان را تقویت میکنیم و تلاش خواهیم کرد که براساس سند تحول با همان نرمهای علمی خدمات خوبی به این گروه از دانش اموزان بدهیم.
برگزاری آزمون برای شناسایی تیزهوشان معتبر نیست
وی با اشاره به این مطلب که برگزاری آزمون برای شناسایی دانش آموزان تیزهوش صحیح و معتبر نیست، گفت: براساس نرم بین المللی، آی کیوی هر کسی که ۱۳۰ به بالا باشد، مشمول تیزهوشی خواهد بود. ابزار ما باید ابزاری باشد که بتواند آی کیوی ۱۳۰ به بالا را جدا کند و اگر ۱۰۰ هزار نفر آمدند، باید بتواند از این ۱۰۰ هزار نفر آنهایی که آی کیوی بالایی دارند را شناسایی کند. اگر در شهرستانی درصد تیزهوشان نسبت به بقیه بیشتر شده باشد، در ابتدا باید این موضوع اثبات شود و بعد براساس آن اقدامات توسعه ای صورت گیرد.
*ایلنا
در حال حاضر شهرستانی داریم که ۱۵ درصد دانش آموزان یک دوره تحصیلی را به عنوان تیزهوش در مدارس تیزهوشان جذب کرده، در حالی که خیلی از این بچهها مشمول تعریف دانش آموز تیزهوش نیستند.